07.10. Can You See me Now (Zurich)

Happy and proud to participate with a work "Infrastructure of a migratory bird" (co-authored with Vladan Joler and Gordan Savičić) in this show!

CAN YOU SEE ME NOW?
Practices of Tracking, Control, and Resistance

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with the artists Jeremy Bailey, Adam Harvey, Vladan Joler, Lauren Lee McCarthy, Joana Moll, RYBN.ORG, Gordan Savičić, Felix Stalder, Simon Weckert

Opening: Friday, October 7 2022 18:00

@ WE ARE AIA, Zürich, Switzerland
October 8, 2022 – January 31, 2023

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Where surveillance technologies used to be a specialized part of urban public space mostly aimed at crime prevention and investigation, today surveillance in the form of automated data collection and analysis has become an essential part of contemporary infrastructure — from smart phones to social media, smart home devices, and beyond. Nowadays, surveillance is both hidden and pervasive in its structure and operation. It surrounds us as an “invisible infrastructure” that tracks us and allows our devices to show us content tailored to “our” interests and respond to “our” desires.

But to what extent is mass observation and data access acceptable? Where is the fine line between new technological advances making our life easier—whether it is physical or virtual—and becoming manipulative?

Can You See Me Now? illuminates a variety of artistic and social tactics that address these questions and explore the shift from surveillance as technology to surveillance as infrastructure. The artists focus on making surveillance infrastructures visible by “performing” the technologies in unintentional, experimental ways. Visitors are able to discover new modes of interaction with the technology as well as possibilities to intervene in the systems beyond the aesthetic experience.

14.3. Digitale Kunst – künstliche und künstlerische Intelligenzen (Zürich)

14. März 2019,
13.00–17.30 Uhr

Zürcher Hochschule der Künste ZHdK
Hörsaal 1, Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 96, Zürich






Künstliche Intelligenz (KI) ist in aller Maschine – so könnte man meinen, wenn man sich die aktuellen Debatten anhört. Auf jeden Fall weitet sich das (autonome) maschinelle Handeln in beinahe alle Gesellschaftsbereiche aus. Es hat längst auch die Kunst erfasst. Es geht dabei nicht mehr nur um mittels digitaler Technologie hergestellte oder transformierte Kunstwerke, sondern grundlegend um «Maschinen als Autoren». Dies lenkt die Diskussion über die Autorschaft in eine zusätzliche Dimension und fordert das Urheberrecht grundlegend heraus. Ist aber dieses von KI – oder nüchterner gesagt: von Algorithmen – Erschaffene bestenfalls eine «hingebungslose Ausdrucksform»? Oder lässt es sich doch mit einem auf menschlicher Kreativität basierenden Werk vergleichen, dem eine Authentizität und Aura zugeschrieben wird? Und wie geht der Kunstmarkt mit dieser «Robot Art» um?

Solche Phänomene beschäftigen gleichermassen Theorie und Praxis in Kunst und Recht. Denn es geht – erst recht im Zeitalter der KI – um Autorschaft, Authentizität sowie das Verhältnis von Original und Kopie – und schliesslich um die Frage, was ein «Original» unter diesen Vorzeichen sein kann.

Die Tagung befasst sich mit diesen Themen aus Sicht der Kunsttheorie und Kunstpraxis, beschreibt die Relevanz im Kunstmarkt und diskutiert die neuen Herausforderungen aus Sicht des Urheberrechts.

Diese Veranstaltung entsteht in Zusammenarbeit mit dem Schweizer Forum für Kommunikationsrecht SF-FS und dem Collegium Helveticum

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